wijzigingen in versnellingsbeperking en stuurbreedte voor het wegseizoen 2026

Gepubliceerd op 20 september 2025 om 18:57

Cycling Vlaanderen heeft samen met de andere federaties Belgian Cycling en Wallonie-Bruxelles Cycling, enkele belangrijke aanpassingen beslist met betrekking tot de versnelling (verzet) in jeugdcategorieën en de minimale stuurbreedte, met het oog op gezondheid, groei en veiligheid

Nieuwe regelsvoor verzetten

Met ingang van het wegseizoen 2026 gelden er aangepaste verzetten voor verschillende jeugdcategorieën. Voor U17 wordt het maximum verhoogd van 7,41 meter naar 7,68 meter. Bij de junioren gaat het verzet van 8,02 meter naar 10,16 meter en in UCI-wedstrijden krijgen junioren zelfs volledige vrijheid. Voor U15 en U12 blijft voorlopig alles ongewijzigd al volgt er in januari 2026 mogelijk nog een beslissing.

De keuze om grotere verzetten toe te laten heeft meerdere redenen. Gezondheid en veiligheid staan centraal. Door zwaardere verzetten kunnen jongeren een natuurlijkere cadans rijden zonder overdreven hoge trapfrequenties. Dat vermindert de belasting op spieren en knieën en zorgt tegelijk voor meer stabiliteit in het peloton. Daarnaast sluiten de nieuwe regels beter aan bij de internationale standaard van de UCI. Zo hoeven Belgische renners hun materiaal niet telkens aan te passen en verloopt de overgang naar de U23 en elite categorieën een stuk vlotter.

Minimale stuurbreedte vastgelegd

Naast de verzetten worden er ook minimumafmetingen voor stuurbreedtes ingevoerd. Voor U12 en U15 geldt voortaan een minimale breedte van 38 centimeter buiten-buiten of 36 centimeter center-center. Bij U17 moet het stuur minstens 40 centimeter buiten-buiten en 38 centimeter center-center meten. Voor junioren en oudere categorieën gelden dezelfde waarden als bij de U17 en wordt de regel afgestemd op het UCI-artikel 1.3.022.

Eén lijn voor de toekomst

Met deze beslissingen willen de federaties zorgen voor een gezonde sportieve ontwikkeling van jonge renners en tegelijk meer uniformiteit creëren tussen nationale en internationale competities. Trainers, clubs, ouders en renners krijgen de oproep om hun materiaal tijdig aan te passen zodat iedereen in 2026 volgens de nieuwe normen kan starten.

 

Bron: Cycling Vlaanderen

Reactie plaatsen

Reacties

Bart
een maand geleden

Kunnen U17 en U29 dan nog samen rijden in een wedstrijd. De kans dat een U17 de wedstrijd nog kan uitrijden word bijzonder klein.

Kenny
een maand geleden

Meisjes U17 en U19 rijden nu meestal samen.
Met de nieuwe verzetten krijgen de juniores een voordeel van 2,48 m/omwenteling.
Die kan je toch niet meer samen laten rijden?
Zodra er meewind of hoogteverschil in het spel is slaan ze per 10 omwentelingen een gat van 25 meter...
Aparte wedstrijden zullen sowieso minder gedaan worden, welke organisatie wilt pelotons van 20-30 rensters?
Laat staan de extra moeilijkheid om alles 2 uur langer af te mogen zetten.
Lokale politie staat regelmatig maar één tot anderhalve minuut achterstand toe.
Enkel de allerbeste U17 meisjes zullen op die manier (misschien?) nog wedstrijden kunnen uitrijden.
Dat kan toch de bedoeling niet zijn?